Ustawa krajobrazowa, czyli śmierć billboardom i bannerom?

reklamy

Przechadzając się po mieście na pewno nie raz zastanawiałeś się jaki budynek znajduje się pod tymi wieloma billboardami, które umieszczone są na kamienicach i ogrodzeniach. Niestety to plaga współczesnego świata – miliony szpecących, bezgustnych reklam, które zakrywają piękne, zabytkowe budynki. Sytuacja ta jednak zmieni się radykalnie i znów będziemy mogli cieszyć się widokiem ślicznych kamieniczek i podziwiać architekturę miasta. Wszystko dlatego, że w ostatnią niedzielę, tj. 16 sierpnia 2015 roku w życie weszła ustawa krajobrazowa, dzięki której z wybranych części miasta znikną reklamy.

Władze wielu państw europejskich, w tym Polska za inicjatywą Bronisława Komorowskiego, miały już stanowczo dość paskudnych reklam, które nie tylko nie spełniały swojej funkcji, ale również szpeciły miasta i nijak miały się do architektury. Właśnie w celu przywrócenia estetyki w miastach i określenia w jakich miejscach mogą pojawiać się nowe billboardy, a w których jest to stanowczo zabronione powstała ustawa krajobrazowa.

Wszystkie miasta, które zdecydowały się podpisać ustawę mają obowiązek przeprowadzić audyty krajobrazowe. Dzięki temu dokładnie określona zostanie architektura przestrzeni, która nie może zostać zaburzona różnymi formami reklam lub ich obecność dostosowana będzie do panującego obiektu.

Dzięki ustawie krajobrazowej każdy będzie dokładnie wiedział jaka jest definicja billboardu, szyldu i reklamy oraz ustalone zostaną miejsca, w których mogą one się znajdować. Ponadto ustawa ta daje możliwość samorządom na ustalenie miejsc i terenów, w których pojawić się mogą reklamy, co stanowczo poprawi wygląd przestrzeni publicznej.

Dla osób, które nie dostosują się do zapisów zawartych w ustawie przewidziane są kary pieniężne, które mają działać jako straszak. Na początku kara, która była przewidywana wynosiła 5000 złotych, jednak w ostatecznej wersji kary pieniężne wynoszą znacznie więcej i są dużo surowsze. Wszystko po to, aby ostatecznie pozbyć się szpecących reklam w nieodpowiednich miejscach. W ustawie krajobrazowej zawarta jest również informacja o tym, kto poniesie karę za ustawienie niezgodnej z zapisami prawnymi reklamy. Za tego typu proceder konsekwencje poniesie grupa osób lub osoba, która umieściła banner lub billboard w określonym miejscu. Jeśli dochodzenie w tej kwestii będzie niemożliwe to kara wtedy spadnie na właściciela budynku, na którym zamieszczona została reklama.

Wprowadzenie ustawy krajobrazowej w życie ucieszyło wielu ludzi, w tym naszą redakcję. Może w końcu ujrzymy jak pięknie prezentują się polskie miasta bez konieczności oglądania wszystkiego przez gęsty gąszcz billboardów, plakatów i bannerów.