Co to jest reklama natywna i czym różni się od standardowej formy?

adwords

Przykładów na reklamowanie się można mnożyć i mnożyć, a z roku na rok powstaje coraz więcej nowych form promocji. Nie dziwi nikogo już reklama zamontowana na ogrodzeniu, budynku, foliowej reklamówce, w Internecie czy też jakakolwiek inna. Jako ostatni trend, który podbija świat wybija się reklama natywna, która stara się nie być… reklamą. Wszystko po to, aby nie irytować i nie przytłaczać ludzi, których i tak z każdego kąta atakuje masa akcji promocyjnych.

Aby reklama mogła zasłużyć na miano natywnej musi spełniać kilka wymogów. Przede wszystkim powinna imitować funkcję podstawową przestrzeni, w której się ona znajduje. Najprościej będzie pokazać to na przykładzie – do reklamy natywnej należy post na stronie internetowej, który zawiera w sobie pozytywne informacje o produkcie i reklamuje go w nieoczywisty sposób. Poprzez swoją specyfikę, reklama natywna często uznawana jest za negatywną kryptoreklamę.

Reklama natywna tak naprawdę nie jest niczym nowym, ponieważ już od dawien dawna znamy artykuły sponsorowane, które stosowane były w prasie. Ten proceder jednak nie ma już miejsca, ponieważ w prawie prasowym pojawił się zapis, że nie wolno umieszczać takich treści bez ich wcześniejszego oznaczenia. Dlatego też ze środowiska prasowego artykuły sponsorowane przeniosły się do Internetu i mają się tam bardzo dobrze.

W Internecie do jednej z najpopularniejszych form reklamy natywnej należy Google AdWords. Wszystko polega na tym, że podczas przeglądanej strony pojawiają się na niej reklamowe komunikaty, które idealnie wpasowują się w layout witryny. Częstym zabiegiem jest również remarketing, którego głównym

działaniem jest namówienie danej osoby do powrotu na wcześniej przeglądaną stronę. Dlatego też wyświetlać mogą się nam produkty z konkretnego sklepu, które przeglądaliśmy lub inny asortyment. Na najbardziej popularnym portalu społecznościowym jakim jest Facebook odnaleźć można również opcję, która nazywa się posty sponsorowane. Dzięki temu post nie wyróżnia się na tle innych udostępnionych, jednak znajduje się znacznie wyżej w wynikach i pokazuje osobom, które nie mają danej strony w obserwowanych. Do reklamy natywnej możemy również zaliczyć content marketing, który skupia się na przekazaniu odbiorcy treści, których on potrzebuje. Również niezwykle popularne jest lokowanie produktu, które niekiedy jest stosowane w sposób nieumiejętny i żenujący.

Do głównych zadań reklam natywnych należy przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania i nakłonienie do refleksji, co w skutku powinno wywołać chęć zakupu. Chęć zakupu, która jednak nie powstaje tak, jak w przypadku reklamy standardowej, czyli poprzez nakłonienie i manipulację.